Rabu, 23 Mei 2012

Tiga Wajah Tiga Dimensi

Kuperhati anak muda kemas berpakaian
rambut tersisir rapi
kasut putih  berjenama
gagah penuh yakin
turun mobil  pintu belakang
mobil mewah buatan Jerman
Pak super angkat tangan dan berlalu pergi

Kuperhati bas oren berhenti
penumpangnya dua gender
berduyun turun penuh ceria
berbaju kurung  dan kemaja putih
malah  bergaun biru tua juga ada
bersongkok hitam berwajah manis
tidak tertinggal botol air ada bersama
gelak ketawa bekejaran
aku memandang suka

Sawo matang, hitam manis dan putih bersih
bagai lukisan menceria alam
tanpa prajudis 
aku, engkau atau siapa
satu arah mesti dituju
anak tangga darjah harus didaki

Kuperhati di hujung sana
ada budak berjalan lesu
baju putih seakan kelabu
kasut putih bertukar warna
beg disandang bagai tercecah bumi
matanya sayu bagai minta simpati
aku tertanya sendiri
perutnya sudahkah terisi
secangkir kopi atau sesuap nasi


Tiga wajah tiga dimensi
aku menangis dalam hati
siapa aku jika aku hanya pemandang sepi
kerana mereka pewaris pertiwi
bijak minda perlu dicari
jati diri semangat sakti
harus ada dalam diri
kelak besar bisa dihormati.



Syanz Abraoof
2.28am

23 Mei 2012

Tiada ulasan: