Selasa, 12 Jun 2012

Mandi Manda Di Gunung Pulai, Pekan Nenas, Pontian, Johor







Kesempatan cuti sekolah, saya mengambil peluang bersama anak-anak saudara untuk menikmati pengalaman bercuti bersama.  Jauh di sudut hati saya, berkehendak untuk membawa mereka menikmati pengalaman hidup yang ceria, memahami adat dan budaya, menyayangi alam semesta, di samping itu  ada nilai dan budi yang mereka akan bawa sebagai satu pengertian kasih sayang dalam hidup bersaudara.




Tanggal 9 Jun 2012  hari Sabtu bersama 6 kanak-kanak bawah umur 12 tahun merupakan anak-anak saudara ku telah kubawa ke Hutan Lipur Gunung Pulai yang terletak, di Pekan Nenas, Pontian, Johor. Turut sama adik perempuan saya yang menemani anak perempuannya, di samping itu anak buah saya satu-satunya lelaki turut sama mengawasi dalam aspek keselamatan.

Keseronokkan mereka tergambar apabila sebaik sahaja mereka melihat suasana damai dan tenang.. apa tah lagi melihat dan mendengar deruan air yang mengailir tanpa henti. Perkongsian gambar dapat melihat keseronokan mereka dan tentunya sebagai orang dewasa dapat merasakan apa yang mereka rasakan kerana kita juga pernah menjadi kanak-kanak.

Di sebalik keseronokan mandi manda kanak-kanak ini harus diterapkan pemahaman dalam aspek konservasi iaitu melestarikan atau melindungi alam. Khazanah alam amat berkait rapat dengan manusia. Tanpa alam apalah akan terjadi kepada manusia sejagat.  Aspek ilmu bagi mengekalkan persekitaran alam dengan baik perlu ada seperti pemahaman dalam disiplin pembuangan sampah dan kesan jika ada pemusnahan tumbuhan haruslah diterap ke dalam minda generasi ini.



Bunga Senduduk Unggu
Di Sebalik Batu..


Dari atas: Acha, Indok, Aha, Dok Qi, Fira & Saffin


Achie
Bergaya sempoi...

Semoga percutian dengan mandi manda di jeram seperti ini akan memberikan mereka satu pengalaman yang indah untuk dikenang, juga mengerti akan keperihatianan dan kasih sayang orang dewasa.  Amat berharap nilai-nilai kasih sayang sesama saudara dan keperihatinan kepada alam akan terus subur dalam arus menuju kedewasaan mereka. 

Jauh di sudut hatiku ada rasa kepuasan dan ketenangan.  Sebagai orang dewasa ketenangan begini dapat meringan beban tekanan dalam kehidupan seharian yang berhadapan dengan pelbagai dugaan dan cabaran sama ada dalam kehidupan peribadi mahu pun kerjaya.

    Syanz Abdul Raoof

























Tiada ulasan: