Rabu, 18 April 2012

~Kesinambungan Semangat Leluhur Bugis: Persatuan Perpaduan Rumpun Bugis Melayu Malaysia

Persatuan Perpaduan Rumpun Bugis Melayu Malaysia (PRBM) Bahagian Negeri Selangor telah selamat disempurnakan perasmiannya oleh Yg. Bhg. En. Samsul Alang Hamsah - Presiden PRBM


Tuan Presiden PRBM - En. Samsul Alang Hamsah bersama tetamu kehormat dan AMT



















Alhamdulillah dikesempatan usia ini, saya dapat menyaksikan satu usaha sahabat-sahabat Bugis dari Sabah yang terus memperkasakan keturunan Bugis di negara ini. Ucapan tahniah kepada barisan Majlis Tertinggi Persatuan Perpaduan Rumpun Bugis Melayu Malaysia (PPRBM), AJK dan semua ahlinya yang menzahirkan  persatuan ini menjadi satu kebanggaan masyarakt Bugis di Sabah khasnya dan seluruh Malaysia amnya.

        Walaupun  saya belum menganggotai mana-mana persatuan tetapi agak aktif dalam komuniti di alam maya melalui Face Book (FB).  Hasil sumbangan  FB ini maka terjalin perkenalan  yang membawa kepada satu ikatan silaturrahim masyarakat Bugis dengan lebih akrab. Perkongsian maklumat, cerita harian dan tentunya berkaitan leluhur, budaya dan semangatnya menjadi satu agenda dalam komunikasi. Akhirnya komunikasi tanpa suara melalui FB menjadi nyata apabila bertemu sahabat-sahabat di satu majlis yang menghimpunkan masyarakat Bugis di Selangor pada 15 April 2012 di Pandamaran, Port Klang, Selangor.

Ketibaan Tuan Presiden PBRM disambut dengan iringan penari kebudayaan Bugis


Kehadiran Masyarakat Bugis di Negeri Selangor
       Kehadiran masyarakat Bugis yang hadir dalam dewan Sek. Rendah Jenis Kebangsaan (Cina) Pandamaran membuatkan saya teruja dan jauh di sudut hati saya amat terharu. Pelbagai lapisan umur terdiri dari kanak-kanak, remaja, dewasa dan golongan warga emas turut hadir menjayakan satu majlis yang membawa satu makna besar dalam hidup mereka.

        Kehidupan sebagai  "pasomppe'"  (perantau)  mengutuhkan semangat daya juang yang tinggi di samping itu perlunya hal ehwal kebajikan mereka sentiasa dapat didengar dan diatasi. Wujudnya persatuan sebegini amatlah baik dan memerlukan sokongan padu dari semua ahli demi membawa kepada kehidupan yang lebih murni. Kesepaduan, kemuafakatan, sokongan dan pengertian itu merupakan satu semangat yang luar biasa yang mereka simpan selama ini dan akhirnya direalisaikan dalam satu pertemuan rumpun yang membawa kepada gelombang perubahan bukan sahaja status dalam hiraki masyarakat tempatan, malah ekonomi, politik dan juga kesinambungan warisan budayanya. Falsafah "Siri'" yang dipeggang oleh masyarakat Bugis akan menjadikan masyarakat ini akan sentiasa ingat susur galurnya, budayanya, kehormatan bangsanya, maruah negara dan tentunya akidah agamanya.  Jauh di sudut hati saya, lahir satu kebangaan bahawa saya adalah keturunan Bugis yang ingin terus bersama dengan semangat Bugisnya. insyaAllah.
  

Barisan Kepimpinandan ahli menyanyikan Lagu Negaraku



Pembuka tirai dengan persembahan tarian tradisi bugis  - Gemalai dan sopan meraikan tetamu.

Kehadiran sahabat-sahabat yang bukan berasal dari Sabah memberi sokongan usaha murni ini juga merupakan satu penghormatan dan insya'Allah pertemuan pada hari itu juga akan melangkah ke satu arah yang lebih luas .“Padaidi Padaelo Sipatuo Sipatokkong”



Barisan tetamu yang memberi sokongan ~ Akhirnya pertemuan di alam maya menjadi pertemuan di alam nyata...












Tiada ulasan: