Isnin, 23 April 2012

Jus Daun Ketumbar



Daun ketumbar (coriandrum sativum)

Saya amat menggemari daun ketumbar  (coriandrum sativum) dan sering  memasukkan daun ketumbar sama ada sebagai penambah rasa terutama jenis masakan sop, mahu pun hanya sebagai hiasan dalam masakkan saya.  Aromanya yang agak keras berbanding daun salderi pada saya ianya amat membangkit selera.  Daun ketumbar sentiasa berada dalam simpanan saya, cuma masalahnya daun ketumbar tidak tahan lama. Jika dibiarkan begitu sahaja ianya mudah layu dan benyek.
Info yang saya perolehi dari pembacaan di internet berkaitan khasiat daun ketumbar di antaranya ialah sebagai pencuci darah iaitu membersihkan darah dari racun-racun, membantu pencernaan dan perut kembung, mengurangi gejala arthritis, infeksi saluran kencing, menurunkan kadar kolesterol LDL dan meningkatkan kolesterol HDL,selain mengandungi zat besi ianya juga mengandungi zat magnesium.



Jus daun ketumbar

Info ini telah memangkin untuk saya terus menyukai daun ketumbar dan mulalah saya memikir apa rasanya jus daun ketumbar. Setelah membersihkan daun ketumbar saya terus blend dengan air masak dan saya tapis untuk mendapatkan pati airnya.  Rasa jus ini ada sedikit macam jus pegaga, dan bertambah sedap jika dicampur dengan gula dan lagi enak bila dicampur susu pekat manis... Tak percaya? Cubalah!


yang mana pilihan anda? keduanya mempunyai rasa tersendiri





Jus ketumbar susu



Tiada ulasan: