Ahad, 14 Ogos 2011

"Rumah Tepi Jeram Dan Berdekatan Dengan Pantai"

Rumah bagaimana impianku? Kalau sesiapa yang bertanya kepada diriku bab rumah, aku tergambar sebuah rumah sederhana yang terletak tidak jauh dari air terjun atau jeram dan di balik jendela rumah, aku boleh melihat pantai memutih dan air laut membiru sambil aku mendengar deruan air terjun/jeram yang mengalir. Semestinya ada jalan raya sebagai jalan penghubung ke bandar.  

Kawanku gelak dan gelak... aku pun gelak sama. Aku tidak pasti gelak aku juga sebagai mengiakan bahawa apa yang tergambar dalam anganku itu hanya fantasi dan tidak akan jadi realiti? dan aku gelak sendirian...

Mungkin anganku itu belandaskan kehidupanku semasa di Pulau Pisang. Rumah penginapan kami yang diduduki hanya seketika ketika musim buah mengilhamkan aku.  Rumah kami atas bukit dan di belakang rumah kami ada anak sungai yang hanya berair bila musim hujan dan akan mengalir deras sebagai jeram. Sementara di bawah pula ada pantai yang dapat kulihat air pasang dan surut serta mendengar deruan ombak. Itu di pulau yang hanya boleh mendengar bunyi sang tokek dan cengkerek. 

Aku dambakan ianya menjadi satu realiti bila berada di tanah besar. Persoalannya di mana lokasinya ada sedemikian? Mungkinkah akan menjadi realiti? sehingga kini aku ingin mencari lokasi serta gambaran dalam dambaan aku itu. Mana tahu kan.. aku bisa boleh berlari anak untuk mandi di jeram dan seterusnya berlari menyusuri anak bukit untuk santai di pantai pula... yang nyata angan aku ini bisa membuat aku tersenyum sendirian.

Tiada ulasan: