Isnin, 8 Ogos 2011

Bila Pelatihku MURTAD - Bahagian 1.

Hatiku amat tersentuh bila membaca surat khabar, menonoton di TV dan membaca  penulisan di blog-blog berkaitan isu murtad.  Astaghafirullah!. Menjadi bertambah hairan aku dibuatnya, apabila individu yang mempunyai kuasa dalam dasar bertelagah sesama sendiri. Semakin hilang rasa hormatku pada pemimpin parti-parti tersebut.  Adakah hanya beretorik dan saling tunding jari sahaja tanpa tindakan akan menyelesaikan masalah akidah..?

Biarlah kepimpinan parti tersebut  semakin hilang kredibilitinya itu dimamah waktu dengan krisis moral yang tak sudah. Berharap gabungan politik yang tidak matang dan hanya pandai bercakap sahaja (siang malam berdakwah (kononnya) dan berceramah) akan terkedu sambil mendongak langit. Sambil itu kot kalau lah  mereka dapat berfikir, "apa tanggungjawabnya selepas ini"? Aku pun tak berminat nak cerita parti-parti ini yang tiada kaitan dengan aku. Aku lebih suka hendak kongsi pengalaman aku ketika aku bekerja di sebuah pusat pemulihan di mana ada di kalangan "remaja" tersebut telah menjadi mangsa kepada situasi dalam kemelut dewasa ini iaitu murtad.

Sekadar perkongsian cerita melalui pengalaman bertugas. Aku amat bersyukur sebenarnya dapat bekerja dan menimba pengalaman di pusat itu. Pengalaman menyelia beberapa "remaja" yang  menjadi murtad dengan mengikuti serta mengamalkan ajaran Kristian dan Budha perlu dikongsi bersama sebagai satu pengajaran dan ikhtibar untuk kita.  Aku akan cerita kisah "Remaja A" lebih dahulu.

"Remaja A" berasal dari sebuah kampung pendalaam dari negeri C. Behijrah ke kota demi mencari kehidupan yang lebih bermakna dan akhirnya terjerumus ke lembah hina.  Remaja A hanya gadis desa yang amat sederhana rupa parasnya, pendidikan tidak tamat sekolah rendah pun. Menjadi pengunjung kota dan akhirnya saban malam dirinya menjadi mangsa kunjungan sang lelaki. Kehidupan yang daif dan kurang pendidikan apa tah lagi pengetahuan agama membuatkan dirinya mudah dipengaruhi.  Apa tah lagi pengaruh rakan sebangsa dengannya  yang kelihatan hidup mewah mula mendatangkan rasa ingin tahu pada dirinya. Melalui temannya itu akhirnya Remaja A brkenalan dengan mubaligh kristian dari sebuah gereja yang berhampiran dengan tempat operasinya cari makan. 

Kunjungan mubaligh yang bijak memujuk dengan menawarkan bantuan kewangan dan tempat tinggal memberi kehidupan bermakna kepada remaja ini. Dek terhutang budi maka hari-hari berikutnya RemajaA telah sudi masuk ke gereja dan mengakui telah meminum "holly water" . Seolah telah ada satu akad darinya bahawa dirinya kini adalah pengikut di gereja tersebut.  Remaja A masih meneruskan kerja-kerjanya walaupun telah dibela oleh pihak gereja tersebut.  Sehinggalah suatu hari Remaja A ini telah ditahan dan diselamatkan oleh pihak polis kerana terlibat dalam aktiviti tidak bermoral dan masuk ke pusat tempat aku bekerja.

Kemasukan semua bakal penghuni perlulah menjalani pemerikasan seluruh tubuh badan.   MasyaAllah! terdapat rantai dan loket salib dipakai dan saya tak ingat sama ada Remaja A ini mempunyai tatoo atau tidak. Bermula dari peristiwa pemeriksaan seluruh badan itulah membuatkan kami rasa runtun dan bertindak untuk memulihkan akidahnya. Secara perlahan-lahan mula mendekati Remaja A ini dan berkenalan lebih lanjut, dan akhirnya cerita seperti di atas saya dapati. 

Kerungsiangan saya bertambah tinggi apabila remaja A ini disuruh mengucap tetapi langsung tidak boleh menyebutnya   Berulang kali diajar, tetapi tetap hampa malah untuk menyebut kalimah Allah pun terlalu sukar. Rasa sedih, marah, takut dan entah apa perasaan telah bercampur baur dalam diriku ketika itu. Ingin sahaja beri "penampar Bugis" rasanya.. kot-kot dia boleh tersedar dari khayalannya.

Pemerhatian saya  terhadap remaja ini  ketika itu, dirinya seolah berada dalam dunianya sendiri, bila cakap bab agama pandangaan matanya terus layu dan malas.  Walaubagaimana pun sikap dirinya sebagai gadis kampung dan Melayu tetap ada iaitu sopan dan hormat kepada semua staf. Pemantauan dari masa ke semasa dan tindakan mewajibkan remaja ini masuk kelas agama dan dirujuk kepada pejabat agama untuk memulihkan aqidahnya banyak membantu untuk remaja ini sedar kembali. 

Beberapa bulan kemudian, saya perhatikan remaja ini dari suasana murung, menyendiri dan kurang jaga kebersihan akhirnya dapat mengikuti peraturan dan disiplin pusat dengan baik. Sebagai seorang penyelia kepada remaja ini saya mula gembira dan paling gembira bila ibu bapa telah dapat mnerimanya kembali sehinggalah remaja itu dibebaskan dari pusat.

Waktu ini, hati saya mula berkata dan tertanya-tanya adakah kehidupan Remaja A itu akan tamat kesudahannya setelah remaja ini balik kampung bersama keluarga? Kemungkinankah golongan ini akan mencari dan menagih janjinya kembali??????
 

Tiada ulasan: