Sabtu, 20 Ogos 2011

BUMI DIPIJAK DAN LANGIT DIJUNJUNG

BUMI DIPIJAK DAN LANGIT DIJUNJUNG

'Ali Setan' didakwa hasut kariah
http://www.bharian.com.my/bharian/articles/AliSetan_didakwahasutkariah/Article

Respon komen saya di Berita Harian Online 21 Ogos 2011

komen saya pertama:
macam-macam kategori ustaz ada di Malaysia ni.. ada ustaz berjaya jadi ustaz sebab sistem pendidikan kita dan makan gaji dengan kerajaan tapi hentam kerajaan. ada ustaz yang mahu jadi ustaz politik.. tahu halal haram tapi buat fitnah nombor satu.. ada ustaz yang tegakkan kebenaran tanpa memihak parti politi akan dipulau pula, ada nama ustaz tapi ustaz kaki zina dan perogol, ada nama ustaz benteras judi, maksiat dan murtad tetap disanggah oleh ustaz lain.. so ustaz dulu2 yang ajar kita betul2 ikut kitab jer kot yang tak fikir duit dan gelemer yg boleh kita dengar? entahlah,, tanya dada dan iman sendiri....Suka · Seorang

Komen saya kedua:
kerana UMNO ramai yang jadi ustaz dan ramai juga dapat pekerjaan yang baik.. dan ramai juga orang PAS nak jadi kakitangan kerajaan..
6 jam yang lalu · Suka · 2 orang

Komen saya ketiga:
sebagai warganegara Rukun Negara kita kena ikut.. dan Sebagai Islam Rukun Iman dan Rukun Islam ada.. ajar agar kita semua jadi berhemah.. agar Islam itu sentiasa nampak cantik dan mulia.. janganlah kerana kita bersereban dan berjanggut maka orang lain dikata tak Islam.. jangan kata bila ada lambang Islam maka yg lain kafir.. Tuhankan maha mengetahui.. jaganlah kita takbur.. tuduh sebarangan orang tu kafir dan sebagainya.. "biar mati dalam iman" sepatah kata P. Ramlee..
5 jam yang lalu · Suka · Seorang

Bila saya mmbaca komen-komen pembaca akbar berita harian ini.. ada beberapa kategori.. ada yang begitu ekstrim mengutuk pihak yang tak disukai contohnya puak PAS akan mengutuk puak UMNO, ada juga yang mengutuk Berita Harian (BH) sebagai pencetus punca dan menuduh akhbar ini kafir (masyaAllah) dan ada juga yang memihak kepada UMNO dan tak juga berkecuali dengan merasionalkan keadaan. Sebenarnya saya amat hairan dengan sikap bangsa saya yang suka sangat bertelagah dan menuduh sesama sendiri.. bukankah kita orang Melayu punya ketertiban yang tinggi, dan jangan lupa negara kita negara berdaulat punya pemimpin, punya ketua Negeri dan Ketua Negara dan kita juga mendokong Rukun Negara dan Perlembagaan Negara.

Sebagai umat Islam kita juga ada Rukun Iman dan Rukun Islam di samping ilmu agama yang telah kita pelajari. Bukankah bertambah molek jika perpaduan sedia ada dimurni dan diperkukuhkan..? mengapa ada setimen menolak undang-undang, rukun yang sedia ada.. bukan kah cara begini akan mencetus pergolakkan..? Marilah kita perkuatkan benteng agama kita.. janganlah terlalu nak berkuasa hingga lupa di mana bumi dipijak dan di mana langit dijunjung. Janganlah terlalu rakus hendak merebut takhta yang hanya sementara (di dunia sahaja). Maafkan saya jika kita bukan sealiran tetapi demi Agama, Bangsa dan Negara apa salahnya kita bersatu di bawah satu panji-panji.

Tiada ulasan: