Jumaat, 13 Januari 2012

Kala Bulan Gerhana, Bulan Penuh, dan Bulan Di Siang Hari..

Bulan Dikala Siang Hari
Bulan Purnama

Bulan Gerhana

Mentari Petang

Awan Penyeri Langit
Akhir-akhir ini aku berminat sangat melihat alam.. terasa ngeri, rasa takut, rasa kagum, rasa pelik, dan rasa gembira semuanya silih berganti dalam diriku. Tentunya aku amat kagum ciptaan Allah maha pencipta.. Mungkin juga kerana alam yang kelihatan sering berubah-ubah.. pagi cerah, petang mendung, malam hujan dan kadangkala siang mendung dan malam cuaca elok sekali. membuatkan aku tertarik untuk mengikuti perkembangan alam.  Kamera dalam beg tanganku adalah teman karib untuk aku merakamnya.

Tentunya manusia suka suasana malam indah bulan mengambang penuh dan juga kerlipan bintang-bintang sambil menghirup udara segar dan nyaman di malam hari dan di siang yang cerah tetapi redup yang membolehkan kita bergerak bebas. Begitu juga hujan yang turun punya kenikmatan dan rahsia sendiri..  

Mungkinkah juga mood manusia akan sama berubah seperti alam? atau sememangnya mood manusia sentiasa berubah kerana kehendak diri tidak pernah rasa puas?.

Maha besar Allah menjadikan bulan, bintang, matahari, awan, pelangi dan langit yang indah untuk dilihat dan dinikmati. Dalam masa yang sama kita juga akur dengan wujudnya ribut, kilat, angin kecang, gelombang besar. Segalanya ada kenikmatan dan rahsia sendiri.

Selama hayat kita dikandung badan, suka duka alam sentiasa mengiringi setiap saat nyawa kita. Maha besar Allah yang mencipta alam untuk makhlukNya. Cintailah alam, dan cintailah sesama makhluk kerana antara kita, alam dan makhluk yang lain saling melengkapi. 

Tiada ulasan: