Rabu, 4 Januari 2012

Bila Alam Mula Merajuk


Gemersik alunan nyiur melambai
bukan lagi halwa telinga
deruan ombak mengalun manja
bukan lagi membuat hati merindu sayu
bulan mengambang penur sinar
bukan lagi membuat pungguk memujuk rindu         
awan gemawan putih mencelah

bukan lagi boleh kupintal menjadi tenunan..
sang mentari yang bersinar
sudah menjadi bara panggangan diri
air di kali mengalir jernih
tidak lagi menjadi secangkir madu
mengalir enak dalam tubuhku

 Wahai alam kasihku
usah lagi kau merajuk
tekala aku masih merindu
mendambakan keindahanmu
dalam hangat pelukan kasihmu
ketika aku sejuk dalam hembusan nafasmu
bisa aku lena dalam sinar redupmu
bersama cahaya indah kejoramu
 

Wahai kasihku
aku tahu kiranya kau lesu
rajukmu panjang membawa derita
bisa insan tiada malam dan siang
gusar hidup sepanjang masa
perit dan duka membawa sengsara..

Wahai kasihku alam semesta
pasti kau gembira
bila semua insan sayang kehadiranmu
memuji dan menyayangimu
kerana antara kau dan aku

dijanji sebagai pelengkap hidup
hanya bisa diambil olehNya
kasihku usah lagi kau merajuk
kerana aku bisa derita..



 *Semua gambar sumber google.





Tiada ulasan: