Ahad, 18 September 2011

Kemiskinan VS Keharmonian

Tertarik dengan Cerekarama TV3 bertajuk "Bara Cinta Ramadan" yang disiarkan sebentar tadi. Tidak sedar air mata mengalir melihat bagaimana  anak-anak yang memahami akan kesusahan ayahnya mencari rezeki. Ketabahan seorang isteri yang mengerti tanggungjawab suami yang sentiasa berusaha mencari rezeki walau dia tahu gaji yang diterima suami  tidak mencukupi menyara keluarga. Keikhlasan seorang sahabat yang sudi mendengar keluh kesah dan membantu sahabat yang terhimpit masalah.  Jika pemahaman dan ketabahan ini sentiasa ada mungkin segala dugaan hidup akan dapat diatasi dengan tenang.
 
Kemunculan watak seorang ibu mertua yang mendesak agar menantu dapat menyediakan peralatan rumah, barang kemas dan persiuapan hari raya membuatkan kehidupan bekeluarga menjadi konflik. Tambahan pula bila ada di kalangan ahli keluarga sendiri yang berharta dan mampu tentunya akan menjadikan satu perbandingan. Rasa rendah diri dan terhina setidaknya memberi tekanan dalam kehidupan. 
Kisah begini adalah satu yang normal dalam masyarakat. Apa yang ingin saya katakan di sini, perlukah kita terlalu campur tangan dalam urusan anak menantu sehingga menyebabkan anak menantu tertekan dan mengurangkan kemanisan dalam bekeluarga. Dalam persoalan ini adakah kemiskinan itu tidak membahagiakan dan adakah hanya yang beharta akan bahagia?

Miskin dan bahagia adalah satu yang berbeza. Semua orang ingin berharta dan bahagia. Kehidupan manusia bukan semuanya indah dan dugaan dalam kehidupan itu adalah satu ujian dari Allah S.W.T. Walaupun mungkin miskin dari harta benda tetapi jika kaya dengan kasih sayang dan adanya pengertian tentunya ada sinar bahagia juga. Jika kemewahan melimpah ruah tetapi sentiasa wujud konflik akan timbul pula keinginan untuk mencari bahagia. Pokok pangkalnya manusia itu sendiri perlu berusaha untuk mengubah akan nasibnya. Usaha untuk mengubah nasib ini  perlu ada kekuatan jiwa,  fizikal di samping dorongan dari ahli keluarga dan tawakal. InsyaAllah walaupun mungkin miskin tetapi ada dorongan usaha dan kasih sayang tidak mustahil keluarga yang dibina akan harmoni.

Tiada ulasan: