Khamis, 29 September 2011

Bila Keretaku Dimasuki Orang

Peristiwa pada 22 September 2011 di kawasan parking Pasar Awam Kajang, Selangor. Pertama kali menjejak kaki di Pasar Awam Kajang. Berada di dalam pasar membuatkan saya teruja kerana seronok melihat sayur-sayuran yang segar dan boleh kata segala mak nenek sayur semuanya ada. Niat di hati nak beli ikan tetapi melihat harga  ikan seolah tidak setimpal dengan rupanya membuatkan aku membatalkan niatku. Maka aku  hanya membeli daun pudina untuk ulaman laksaku sementara sahabatku CT pula membeli tomato. 

Sebaik sahaja selesai membeli sayuran kami bergegas keluar dari pasar setalah lebih kurang 15 minit berada dalam pasar. Kami menuju ke parkir. Dalam jarak 2 meter dari keretaku, aku terpandang seorang wanita Melayu berusia lewat 40an bertudung menghampiri keretaku dan terus membuka pintu keretaku. Aku bergegas ke keretaku dan memerhati plat nombor keretaku dan ternyata sahih keretaku. Aku terus meluru ke pintu kereta dan mengherdik wanita tadi "hey! ini kereta saya lah!" wanita ini memandangku dan keluar dengan wajah selamba lalu berkata "eh,, maafkan achik.. patutlah saya susah buka dan tak boleh nak start". Aku menjadi pelek dan rasa kehairan dan pelbagai persoalan yang menerpa akalku. Aku memeriksa kunci keretaku, confirm ada di beg tanganku dan aku terus merampas kunci kereta wanita dan aku dapati memang kunci kereta Gen2.

Kebetulan samasa kecuh-kecuh, seorang pakcik yang berada dalam sebuah kereta di sebelah keretaku keluar dari kereta dan bertanya apa yang berlaku. Saya menerangkan bahawa wanita ini telah membuka kereta saya dan pak cik itu memberi isyarat supaya saya berhati-hati dan dia turut sama bertanyakan kepada wanita tersebut mana keretanya sebenar. Wanita itu akhirnya menunjukkan kereta yang berada di sebelah kereta pak cik tersebut yang warnanya hampir sama dengan keretaku. Wanita itu kemudian meminta kad parking yang berada dalam keretaku yang diletakkan bahagian depan sebelah pemandu. Sahabatku memerhatikan nombor tiket parkingnya adalah sama nombor plat keretanya.

Pak cik tadi berkata kepadaku wanita itu kelihatan jujur dan mungkin benar dia salah kereta, eloklah kamu berkenalan dan pak cik itu menuju masuk ke dalam pasar. Pemerhatianku memang wanita itu kelihatan jujur aja. Wanita itu kemudiannya datang menghampiri aku dan meminta maaf sekali lagi. Hairannya, aku boleh tersenyum dan bermaaf dengan wanita tersebut walaupon dalam kepala otak ini pelbagai persoalan yang timbul. Di antara persoalan yang timbul;

Bagaiman dia telah meletakkan tiket parking ~ tiket parkingnya adalah tertera no plat  W*C 4*61 dan tentunya tiket parking itu wajib dipamerkan. Ini bermakan wanita ini sudah dua kali masuk dalam keretaku. Pertama semasa meletakkan tiket parking dan kali kedua dia masuk untuk balik. Kalau benar dia tak perasan bahawa kereta itu bukan kereta orang lain, hairan saya kerana di dalam keretaku terdapat barang yang boleh dilihat yang menunjukkan bukan miliknya. Lagi satu yang menghairankan aku, kalau benar dia pergi ke pasar tetapi tidak kelihatan pon barangan yang dibelinya.Persoalan besar, bagaimana kunci keretanya boleh membuka pintu keretaku sedang yang aku faham setiap kereta adalah berbeza kuncinya.
Reaksi wanita itu juga bersahaja dan kelihatan relax aja.. adakah sememangnya telah menjadi kebiasaan dengan lebih tepat memang itu profesionnya?

Ramai yang memberi maklumbalas kepadaku, bahawa ianya adalah modius operandinya dan kawasan Kajang amat popular dengan pelbagai kejadian yang sebegini.
Aku terfikir selepas kejadian, kenapa aku tidak membuat laporan di Balai Polis. Manalah tahu jika benar bahawa kejadian ini adalah satu sendikit mencuri kereta dan sekurangnya aku telah membantu pihak polis mengatasi masalah sendikit curi kereta. Walau bagaimana pon  aku masih berharap wanita itu tersalah kereta kerana mungkin faktor umor atau buta warna atau ketika itu dia sedang celaru dan akhirnya tersalah kereta.  Tetapi akal aku menyatakan pula tak kan kunci kereta boleh sama? Dan mungkin juga dia psiko mangsa dengan status sebagai wanita Melayu Islam yang bertudung, bergaya dan berwajah baik.  

Aku pon pernah tersalah kereta, tetapi bila aku perasaan yang aku tersilap, aku betul gelabah biawak dan merasa tersangat malu, banyak kali aku minta maaf pada tuan punya kereta yang kebetulan memang berada di belakang aku. Hairannya wanita ini relax sangat. Selepas kejadian itu, aku telah mengambil langkah-langkah keselamatan.. Harap semua pembaca mengambil iktibar dari peristiwa ini.

Tiada ulasan: