Ahad, 15 Mei 2011

Sikap Pembaca Akhbar...

  • Hari ini aku rasa terkilan apabila membaca komen-komen pengunjung di Berita Harian Online. Apa yang aku terkilan bila membaca komen-komen yang berlandaskan emosi yang membuak-buak membara kerana berbeza pemikiran.  seesetengahnya tidak mahu menerima hakikat bahawa berita yang dikeluarkan itu adalah maklumat, peristiwa dan juga sebagai ilmu pengetahuan.  
  • Kadangkala tidak membaca dahulu apa sebenar intipati cerita, baca tajuk terus melenting. Sikap beginilah membuatkan seseorang mendapat pengetahuan atau menyalahgunakan maklumat yang diterima.
  • Perbandingan pemikiran penting demi menyeimbangkan sesuatu yang didebatkan, tetapi kata-kata menghina dan menghukum mengapa kita lakukan? Sempurnakah ilmu kita? 
  • Salah kah jika ada individu yang sudi berkongsi ilmu melalui pengalaman yang dilaluinya? Bukan pengalaman itu amat berharga dan tidak semua insan diizinkan melaluinya.  Sebagai contoh merujuk kepada cerita di akhbar Berita Harian "Wardina Saffiayah, kelar tangan, tuntut cerai akibat murung selepas melahirkan anak kedua kerana meroyan.Ramai yang melihat sebagai perkongsian ilmu dan ramai juga menganggap cerita tersebut mengarut dan menuduh bukan-bukan malah ada yang menghukum dengan kata-kata yang ksat. Aduh! beginikah cara gaya khidupan rakyat dewasa ini. 
  • Dalam bab meroyan (postpartum) ini, kalau dilihat dari sudut psikologi ia terbahagi kepada tiga iaitu pringkat yang mild "postpartum blues" atau "baby blues" dan di pringkat mild ke moderate di panggil postpartum depression dan peringkat yang teruk dipanggil postpartum psychosis
  • Mreka yang baru lepas melahirkan bayi, akan melalui meroyan  cuma ada sesetengahnya sekejap dan ada juga yang lama. Salah satu sebabnya berlakunya meroyan ini adalah perubahan hormon selepas mengandung.
  • Berbalik kepada tujuan asal penulisan ini, alangkah indahnya jika permasalahan atau pengalaman orang lain jika mereka sudi untuk dikongsi seharusnya kita terima sebagai ilmu pengtahuan. Menariknya di sini dapat dilihat bagaimana pemikiran dan hati budi para pengunjung di laman tersebut memberi pandangan. Ada yang menerima dengan penuh keinsafan, ada yang baru mengetahui, ada yang memberi pandangan bernas sebagai penambahan ilmu dan agak malang rasanya bagi mereka yang cuba menyalahkan orang lain kerana keluarnya artikel sebegitu. Mungkin kita harus berlapang dada dengan segala cerca mereka yang tak kesudahan, dan berdoa bila mereka mempunyai ilmu atau pengalaman tersebut baru tahu bagaimana orang lain yang telah melaluinya.
  • Sesungguhnya ilmu itu luas dan akan semakin luas bila kita mencarinya. Smoga kita semua dalam kerahmatanNya jua.