Rabu, 11 Mei 2011

Selamat Hari Ulang Tahun UMNO ke 65 Tahun

  • Hari ini (11 Mei 2011) rupanya genap 65 tahun penubuhan UMNO.  
  • Suka duka perjuangan orang terdahulu mengahrungi pelbagai onak dan duri demi memperjuangkan bangsa Melayu di bumi tercinta amat patut dihargai. Semangat nasionalisme yang tinggi tanpa ragu-ragu memertabatkan agama, bangsa, dan negara patut kita ikuti dan sentiasa disemat dalam dada.  Pengorbanan dan harapan menggunung mereka terhadap generasi kemudian agar terus memperjuangkan agama, bangsa dan negara demi kesejahteraan tanah bertuah ini perlu diteruskan tanpa ragu-ragu.
  • Perpaduan bangsa amat penting demi mendiami negara berdaulat ini. Namun begitu masih terdapat di kalangan bangsa ini yang ingin terus berpecah demi perinsip dan perjuangan masing-masing. Masihkah ada ruang dalam penyatuan ini, jika dalam diri masing-masing sentiasa menganggap dirinya sahaja yang betul?. 
  • Adakah benar bahawa hati Melayu sememangnya rapuh,  mudah memberontak dan amat sensitif? Lebih banyak dipengaruhi akan hasad dan dengki? Jika ini benar-benar berlaku sampai bila negara yang indah ini akan sejahtera 65 tahun akan datang? 
  • Sesungguhnya jauh di sudut hati aku.. aku ingin sekali Melayu itu kuat jati dirinya, dalam masa yang sama Melayu itu terus kekal dengan hati budi yang mulia dan penuh ketertiban, kerana itu adalah wajah Melayu.
  • Kusyukuri apa yang kunikmati pada hari ini dan kuucapkan terima kasih kepada semua pemimpin-pemimpin dalam UMNO yang dulu dan kini. Bagi pejuang UMNO zaman ini aku berharap kalian jadilah pemimpin yang ikhlas, amanah dan cekap demi negara ini di samping terus mewujudkan/mengekalkan perpaduan antara kaum.
  • Al-Fatihah kepada pejuang-pejuang terdahulu, semoga roh mereka adalah dalam kerahmatanNya jua.