Sabtu, 18 Februari 2012

Rice Cooker Rosak & Nasi Pilau Ayamku Lembik



Hari ini dek lapar beberapa kali membuka peti ais.. masalahnya tiada makanan segera yang boleh dimakan. Maggi pon dah habis. Di freezer adalah ayam dan ikan yang telah disiang, masalahnya dah beku.. aduhai kena rendam lah pulak.. sementara memikir apa nak dibuat sambil menghirup air nescafe O dan dapat kunikamti  kesegaran lewat pagi (hehehe.. jam menunjukkan pukul 11.50) baru minum pagi. Sebab tu perut lapar.. Idea nak masak ada tetapi masalahnya gas dah lama habis.. (nak gi beli pon malas). Hendak keluar rumah kelihatan cuaca pon tak berapa elok.. dah mula gerimis dan ini membantutkan mood nak keluar ke kedai.

Mood memasak ada tapi tak tahu apa nak dimasak. Akhirnya keluarkan ayam dari freezer dan rendam. Beberapa kali terfikir ayam ni nak masak apa sedangkan gas dah habis.. Terbayang beberapa resepi dalam kepala yang boleh dimasak menggunakan rice cooker..  Maka terbayang nasi ayam, bubur nasi ayam, nasi briani (alamak bahan dah habis) dan nasi pilau. Nasi Pilau ok juga kerana bahan-bahan sedia ada..  lagi pon dah lama tak buat nasi pilau.. lalu mengambil keputusan membuat nasi pilau ayam hari ini...

Menumis rencah di dalam rice cooker dan akhirnya beras ku masukkan.. mula mendidih..  tetiber terpandang rice cooker ni tak menyala.. beberapa kali digodeh fiusnya confirm memang tak befungsi. Alamak rice cooker ni baru dibeli 3 minggu yang lalu..rosak lah pulak. Terpaksa gunakan rice cooker yang lama (dah uzur). Alhamdulillah masih berfungsi dan kelihatan nasi pilau mula mendidih. Tak sabar rasanya menunggu sebab perut mula lapar..

Setelah masak lalu kuceduk dalam pinggan... alamak nasi pilau ayam yang kubuat hari ini agak lembik.. tetapi rasa tetap sedap.. hehehehehe.. apa pon sendiri masak sendiri makan lah...Jemput makan!



Tiada ulasan: